Værdier, mission og mål
Værdier
Vi ved, at når udfordringer og anerkendelse går hånd i hånd, er der de bedste muligheder for at gøre en positiv forskel i børnenes udvikling.
Derfor er det vort mål, at vi med vores indsigt, erfaring og engagement i hver enkelt barns udvikling bidrager til, at barnet trives og lærer, og derved styrker sit selvværd. Derfor er alle medarbejdere i specialklasserne på Resen Skole forpligtede til at sikre, at børnene
- møder anerkendelse
- møder engagerede voksne
- oplever ligeværd i meningsdannende fællesskaber
- møder udfordringer
Målgruppe
Specialklasserne Resen Skole er et skoletilbud til børn med socio-emotionelle vanskeligheder og børn med opmærksomhedsproblemer, eksempelvis ADHD, i et sådant omfang, at de ikke kan rummes i et almindeligt skoletilbud, hvor man på baggrund af børnenes vanskeligheder ikke er i stand til at se og i mødekomme det enkelte barns mange muligheder og potentialer.
Børnene har, på baggrund af deres vanskeligheder, nogle faglige problemer og har svært ved at begå sig i det sociale samspil med andre.
Kendetegnende for mange af børnene er, at deres adfærd er uhensigtsmæssig i forhold til at kunne begå sig i sociale sammenhænge. En stor del af børnene bærer rundt på mange skuffelser og nederlag.
Det er vores erfaring, at børnegruppen overordnet drager fordel af de samme pædagogiske metoder, strategier og tilgange, som kan skabe udvikling for både børnene med socio-emotionelle vanskeligheder og børnene med opmærksomhedsforstyrrelser.
Det er vores mission at være en skole
- som børnene er glade for at være på, og som ruster dem til livet efter skolen
- som gennem klare rammer og den gode relation skaber det rum, hvor børnene kan øve sig i og udvikle de områder, som afholder dem fra at kunne deltage i ordinere skole- og fritidstilbud på lige fod med andre børn og unge i Danmark
- som påtager sig ansvaret for et udvidet forældresamarbejde
- som skaber det læringsmiljø, der er behov for set i lyset af børnegruppens konstante forandring
- som står for udvikling af specialpædagogiske kompetencer
- hvor det enkelte barn skal ende med at have enten en afgangseksamen eller en skoleudtalelse, som beskriver børnenes udvikling og ressourcer frem for begrænsninger
- som til enhver tid skal kunne beskrive den udvikling og proces det enkelte barn har været igennem på alle niveauer
- som har fokus på, at børnene forsøger at gøre deres bedste i den givne situation, men at det ikke er sikkert, at deres bedste også er det mest hensigtsmæssige i forhold til omgivelserne
- som giver børnene nogle positive oplevelser
Den pædagogiske tilgang til arbejdet med børnegruppen er klare rammer og en struktur, som tydeliggør forventningerne til det enkelte barn. Disse rammer og strukturen skal være en differentieret og fleksibel størrelse, som i tråd med børnenes udvikling konstant tilpasses det enkelte barns kompetencer og potentialer.
Undervisningstilbuddet skal tilpasses det enkelte barns evner og behov, for på den måde at skabe deltagelse og engagement, og sikre børnene optimale muligheder for anerkendelse og mestring.
Derfor skal skolens personale kunne rumme disse børn, som stiller anderledes krav til lærere og pædagogers kvalifikationer. Personalet skal kunne håndtere arbejdet med børnene, et udvidet forældresamarbejde og et øget behov for et godt og velfungerende teamsamarbejde.
Relationer
Grundstenen i skolens pædagogiske indsats er den gode relation mellem barn og voksen. Den gode relation er eksistentiel for, at børnene føler tryghed og trives i skolen, hvilket er forudsætningen for, at læring kan finde sted. Den gode relation fordrer troværdige voksne, som børnene kan bruge som pejlemærker, og derigennem skabe en vej tilbage til troen på skolen, samfundet og fremtiden.
Det er i forholdet mellem voksen og barn, at læring finder sted. Derfor skal der på skolen indgås meningsfulde relationer mellem voksen og barn. Gennem disse relationer, hvor anerkendelse og inddragende indsats er omdrejningspunktet, skal børnenes behov for at lære, hvordan man omgås andre, og udviklingen af en hensigtsmæssig adfærd skabes.
Hvis børnene mødes af voksne i den gode relation skabes grobunden for, at de kan indgå i meningsfulde relationer med andre børn.
Skolens personale udviser en naturlig respekt og anerkendelse for børnene.